Uretaanipenkin tekeminen?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Voi olla hankala saada uretaania ulos pullosta riittävän nopeasti?
Meidän penkkiin meni muistaakseni noin 3 kg tavaraa. Penkki tehtiin kahdessa osassa ja sitten vielä paikkailtiin huonoja kohtia erikseen.
Hankin uretaanin (2-k polyuretaanivaahdokeen) Terpolista.
www.terpol.fi - 28€ / 2kg.
Meidän penkkiin meni muistaakseni noin 3 kg tavaraa. Penkki tehtiin kahdessa osassa ja sitten vielä paikkailtiin huonoja kohtia erikseen.
Hankin uretaanin (2-k polyuretaanivaahdokeen) Terpolista.
www.terpol.fi - 28€ / 2kg.
Ei kannata paljon poltella - muodostavat palaessaan syanidikaasua ! Tästä syystä myös kuumalankaleikkuria ei kannata käyttää vaikka olisi muuten siistimipi työkalu tuohon hommaan.PMC wrote:Koitin poltella penkeistä leikeltyjä 2K uretaanin paloja. Ohuet siivut/jauho leimahti, mutta sammuivat itsestään ja isoja kappaleita en saanut palamaan sytkärillä.
Petteri
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Sainpa ongelman muodostettua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin penkin tekoon käytettävän jätesäkin koko. Jätesäkkejä löytyi äkkiseltään kolmea leveyttä: 750mm (200L), 900mm (240L) ja 1150mm (240 ja 250L).
Onkos kelleen jäänyt mieleen minkälevyinen säkki on hyvä vai käyneekö kaikki? Koeistuin kylmiltään 750mm leveän päälle ja tuntui hieman kaposelta.
Onkos kelleen jäänyt mieleen minkälevyinen säkki on hyvä vai käyneekö kaikki? Koeistuin kylmiltään 750mm leveän päälle ja tuntui hieman kaposelta.
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Ite tein 200l säkistä muotoutui hyvin sivuillekkin tukea. 4.s valu onnistui kerralla lähes täydellisesti peten avustuksella. lasikuidut vaan pintaan sen jälkeen. 2 litraa kertaheitolla säkkiin ja asentoon samantien. säkeissä eroa paljon vahvuudessa et kantsii ottaa kunnon säkkejä ettei oo mitää kierrätysversioita. laitettiin teipillä säkki etureunasta pohjapeltiin kiinni ennen valua.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Mä leikkasin yhden säkin eka auki ja teippasin sen autoon kiinni suojaksi.
En muista tota varsinaisen säkin kokoa.
Suurin ongelma mitä meillä ilmeni oli noi säkissä olevat laskokset jotka jäi valasessa penkin sisälle. Niitä oli ihävä repiä pois valmiista penkistä.
En muista tota varsinaisen säkin kokoa.
Suurin ongelma mitä meillä ilmeni oli noi säkissä olevat laskokset jotka jäi valasessa penkin sisälle. Niitä oli ihävä repiä pois valmiista penkistä.
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Kokeilin tehdä penkkiä (ja teinkin) 750mm leveään 200L säkkiin. Pieleen meni.
Eli oikea säkin leveys lienee joko 900mm tai 1150mm. Eli jotkut 200L ja 240L säkit ovatten sopivia, jotkut ei.
Eli oikea säkin leveys lienee joko 900mm tai 1150mm. Eli jotkut 200L ja 240L säkit ovatten sopivia, jotkut ei.
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
juu kyllä se pari koekappaletta vaatii
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
mullakin tais onnistua vasta kolmas valos.tosiaan jos pussin laskos jää urtsun sisälle niin penkki on poikki siltäkohtaa mutta kun lammaa kerroksen lasikuitua päälle niin penkki tukevoituu täysin.KakeK wrote:juu kyllä se pari koekappaletta vaatii
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Meillä onnistui ekalla kerralla. Noita ongelmakohtia paikkailtiin urtsulla ja loputa pohja kuidutettiin kestävyyden takaamiseksi. Yläpinnassa on vaan liimat ja kangas.
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
Jaa, sen voi tehdä itsekin? Jotenkin ajattelin että pitäs semmonen FIA-leimattu penkki ostaa jostain. Hienoa.
Oskari Kantonen
Re: Uretaanipenkin tekeminen?
FIA penkkiä tarvitaan vaan jos autoon laitetaan erillinen penkki. Locosteissa penkki on samaa rakennetta kuin runko. Tämä on yleinen ja sallittu käytäntö kaikissa formula ja prototyyppiautoissa. Muut turvavarusteet on pakollisia.