Page 1 of 4
Kallistuksen vakaajat
Posted: 22 Feb 2008, 11:48
by multanen
Minkäslaisia etuvakaaja -ratkaisuja autoissa on käytössä? En löytänyt heti kuvista yhtäkään.
Itse kun teen autoa yhdyskuntajätteistä niin ajattelin että jonkun etuvetoauton takavakaajasta vois ehkä soveltaa.
Ei tule heti mieleen hyvää kiinnitystapaakaan kun on niin kapea tuo keula.
Posted: 22 Feb 2008, 21:11
by Dohc4x4
ei ole vakaajia käytös, ainakaan vielä.
Posted: 23 Feb 2008, 00:14
by hege
Kellään ei ole ollut etuvakaajaa käytössä.
Posted: 24 Feb 2008, 08:42
by Johan Svahn
Kyllä on ollut

Sekä edessä että takana..

Posted: 24 Feb 2008, 11:54
by multanen
Johan Svahn wrote:Kyllä on ollut

Sekä edessä että takana..

Etuvakaaja on varmaan lähes "pakollinen" varuste. Taitaa löytyä kaikista maailman rataluokista joissa on jouset käytössä...
Taakse ei kai sääntöjen takia saa Locostiin laittaa? Hyötykin olisi varmaan pienempi.
Posted: 24 Feb 2008, 12:30
by hege
Posted: 24 Feb 2008, 13:27
by kms
Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Sitä on turha raahata mukana ihan vaan huviksi ja koska muillakin on sellainen...
Aja pari päivää radalla testiä ja katso kellosta tarvitsetko.
Jos ajotyylisi vaatii vahvasti aliohjaavan auton, ja kellokin menosta tykkää, niin laita ihmeessä eteen vakaaja.

Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia."

Posted: 24 Feb 2008, 13:46
by multanen
kms wrote:Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
kms wrote:
Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia."

Ymmärrän. Mutta kun vakaajalla varustettuun autoon tulee erilaiset jouset ja vaadittava painokin voi olla 15kg erilainen. Ja kun sääntöjen mukaan etuvakaajalla varustettuun autoon saa muuttaa takatukivarsien kiinnitykset samaan lisäpainoon niin sekin olisi mukava päättää etukäteen. Varmaan katsastuskin menee uusiksi joka muutoksessa.
Eli voi olla myös perusteltua päättää ensin ja rakentaa/koeajaa vasta sitten.
Posted: 24 Feb 2008, 15:37
by hege
Jos rakennat auton alustan vakaajalla, se tuskin puskee sen enempää kuin ilmankaan. Mikäli auto puskee niin laskelmissa/valinnoissa ollaan jossain vaiheessa menty metsään...
En ymmärrä miksi vakaajan käyttö vaatisi 15kg lisää painoa että alusta toimii. Yleensä alustaa suunnitellessa tavoitepaino ja painojako asetetaan ennenkuin alustaparametreja aletaan miettimään.
Posted: 24 Feb 2008, 17:17
by kms
multanen wrote:
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
No vaikka Endurancessa...
Posted: 24 Feb 2008, 20:31
by multanen
kms wrote:multanen wrote:
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
No vaikka Endurancessa...
Tarjootko KMS pilsneerin jos löydän takavetoisesta Endurance ajokista etuvakaajan?

Posted: 24 Feb 2008, 21:53
by kms
Mutta kerro sitten meillekin miten sen kanssa ajot sujui.
Posted: 24 Feb 2008, 22:20
by markku
kaikista luokista merkkiluokkia lukuun ottamatta löytyy autoja vakaajalla ja ilman. toiset tykkää ajaa ilman ja rakentaa alustansa sen mukaan toiset laittaa molempiin päihin. kyllä alusta tehdään kuskin mukaan. molemmilla tavoilla voi ajaa voitosta jos ranteet riittää

ja kumpikaan tapa ei ole ylivertainen.
Posted: 24 Feb 2008, 23:18
by hege
Mulle on taas opetettu ettei "oikeaa" kilpa-autoa voi rakentaa ilman vakaajia.
Ideaalitapaushan olisi ettei autoa tarvitsisi olosuhteiden mukaan muuttaa, mutta jos tarvii muuttaa etu tai takapään kallistusjäykkyyksiä niin kallistuksenvakaajan muutoksella vaikuttaa vähiten alustan muihin parametreihin.
Posted: 24 Feb 2008, 23:28
by Johan Svahn
jos locosti puskee niin kuskissa vika..! tai sitten pitäisi ajaa 10 sek. kovmepaa kuin muut.
Vakaaja on hyvä olla, sillä hienosäädetään koska iskarit ei ole niin hightec että niillä saisi alusta säädettyä kuin esim. 3 tai 4 tie iskareilla.