
Uniball's
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
Uniball's
Oottako käyttäny edessä 10 vai 12mm palloja 

no käyttää ne formuloissa 8mm mutta ei luultavasti ihan rautakauppa laatua. omaan autoon en ikinä laittas edes 10mm palloja. en usko niiden kestävän kovin pitkään retuutusta. alkaen 12mm suosittelisin minäkin. itsellä käytössä 14mm pallot niihin saa hyvin holkit sisään 10mm pulteille. meillä oli valmiiksi osia 14mm palloille se vaikutti niiden käyttöön ottoon.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Tukivarren sisäpäässä on käytetty muovi, uretaani tai uniball niveliä. Ulkopäissä palloniveliä tai raidetangon päitä.
Uniball nivelillä saa sääntöjen mukaan 3% painolisän, siksi kaikki eivät tahdo niitä käyttää.
Kuva:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... uivat.html
Uniball nivelillä saa sääntöjen mukaan 3% painolisän, siksi kaikki eivät tahdo niitä käyttää.
Kuva:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... uivat.html
Kiitti, kerrankin senverran iso kuva, että saa selvää. Eli siis etutukivarsissa ja varmaankin myös takana pitkittäisissä? Tällä laskennalla siis 16kpl per auto?
Jos näin niin se selittää sen kun joku kirjoitti jossain ketjussa, että oli hakenut niitä 30+ kpl ja minä ihmettelemään, että mihin ihmeeseen ne kaikki menee
Oli varmaan 2 sarjaa?
Jos näin niin se selittää sen kun joku kirjoitti jossain ketjussa, että oli hakenut niitä 30+ kpl ja minä ihmettelemään, että mihin ihmeeseen ne kaikki menee

-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
halvalla ei kannata ostaa!! kunnon racing uniball on aika kallis ja se kestää paljon paremmin kun teollisuus uniball
esim. Aurora, NMB jne.
http://www.raceparts-direct.com/product ... p=National

esim. Aurora, NMB jne.
http://www.raceparts-direct.com/product ... p=National
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Jos laskelmia noiden nivelistä tekee niin kannattaa ottaa huomioon että mikäli valmistaja antaa vain yhden arvon, on se yleensä radiaalisen, eli uniball nivelen suuntaisen, kuorman kesto.
Aksiaalista voimaa, eli voimaa siihen suuntaan joka pyrkii työntämään nivelen ulos pesästään, nivelet kestävät yleensä vain riippuen valmistajasta n. 20% radiaalisesta.
Tämä on ongelmana locostin etupäässä, jossa nivelet asennetaan pystysuuntaan.
Aksiaalista voimaa, eli voimaa siihen suuntaan joka pyrkii työntämään nivelen ulos pesästään, nivelet kestävät yleensä vain riippuen valmistajasta n. 20% radiaalisesta.
Tämä on ongelmana locostin etupäässä, jossa nivelet asennetaan pystysuuntaan.