Page 1 of 2

Turvakaarien kiinnitys

Posted: 19 Jun 2008, 08:24
by KakeK
Onko pulttikiinnitys hitsauksen lisäksi pakollinen ??? :shock:

Posted: 19 Jun 2008, 08:49
by Tero Kellosalo
Kyllä pultattu on. Putken halkaisija ja laatuhan AKK:n sääntöjen mukaan ja kyllä mun mielestä myös kiinnitys pitää olla noitten sääntöjen mukainen, eli pulttaamalla.

Posted: 19 Jun 2008, 13:08
by hege
Juu, pulttaaminen on pakollista. Pulttaamisen lisäksi on sallittua vahvistaa kiinnityskohdat hitsaamalla.

AKK sääntökirjan kohdasta 8.2.2.2 löytyy kiinnitystä koskevat jutut.

Posted: 20 Jun 2008, 11:04
by multanen
Onkos kaikilla kaaret pultattuna?

Posted: 20 Jun 2008, 11:45
by Tomi Jutila
minulla on kaaret pultattu.

Posted: 20 Jun 2008, 23:31
by kippo
kyllä kaikilla vissiin on kaaret pultattuna kun ne kerran säännöissä sillai lukee. itellä ne on vielä hitsattunaki ja eihän se tuo kuin omaa turvallisuutta lisää että kaaret ja hirsaukset on hyvin tehty loppuun asti. aika vahän kannattaa säästää siinä kohdassa kun on oma turvallisuus kyseessä.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 02 Jan 2009, 22:52
by courier
voisiko joku jolla on kuljettajan puolella sivuputkesta alas runkoon pystyssä tuleva ns.lisäputki valaista miten on toteuttanut kiinnityksen runkoon ja sivuputkeen.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 03 Jan 2009, 08:38
by Tomi Jutila
sivuputken yläpäässä alaspäin oleva holkki joka menee varsinaisen lisäkaariputken sisään ja molemmista pultti läpi.

alapäässä lisäkaariputken päähän hitsattu L- kulmapala joka vastaa alimpaan runkoputkeen,koripelti menee välistä.sisäpuolella vastaava L- pala toisinpäin ja kaksi pulttia L- paloista ja runkoputkista pystyssä läpi.


kuviakin olis jos osaisin vaan laittaa niitä tänne??

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 04 Nov 2011, 16:53
by RiTo
Projekti on taas pitkän hiljaiselon jälkeen herännyt henkiin ja nyt pitäisi ryhtyä rakentelemaan turvakaaria. Mitenkä olette toteuttaneet turvakaarien kiinnityspisteet korissa?

Sääntökirjassa sanotaan näin:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm, muodostaen kiinnitysjalan. Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon.
Rungossahan on siinä kohdassa johon pääkaari tulee kiinni 3 mm teräslappu joka on pinta-alaltaan 100 cm^2. Pitääkö tämän päälle hitsata toinen 3 mm vahvikelevy (120cm^2), ja tämän päälle tulisi vasta kaarien kiinnityslevy? Lopputuloksena pääkaaren kiinnityskohdassa olisi päällekkäin 3 kpl 3 mm teräslevyä (rungon levy - vahvikelevy - kaarien kiinnityslevy). Vai oletteko laittaneet kaarien kiinnityslevyn suoraan tuohon rungon levyyn?

Myös etukaaren kiinnityspisteiden käytännön toteuttamiseen olisi hyvät vinkit tarpeen.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 04 Nov 2011, 18:53
by Mika Hirvonen
Pääkaaren laput olen leventänyt siten, että minimimitta täyttyy. Siihen on sitten pultattu toinen samankokoinen lappu mihin kaari on hitsattu kiinni.

Etulappu on L-muotoinen 50 x 50 x 120 mm. Siinäkin toinen lappu päällä ja putki hitsattu siihen kiinni.

Takalapun minimimitta muistaakseni 60 cm^2.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 06 Nov 2011, 21:19
by Heikki Kuusniemi
Kaareen hitsattavan lapun(sääntökirjassa:kiinnitysjalka) kokoa ei ole määrätty.Riittää että siihen saa kolme
8mm 8.8 pulttia etu- ja pääkaaressa ja 2 pulttia takatuissa.

Huom: uusimmassa sääntökirja versiossa oli että pulttien välinen kulma vähintään 60 astetta.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 06 Nov 2011, 23:15
by Mika Hirvonen
Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa autoissa koriin hitsatun vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan pitää olla 120 cm2.
Tuossa tuo sääntö lukee.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 10 Jan 2015, 20:14
by Jari Perälä
Teen parasta-aikaa omaan autooni turvakaaria, pari kysymystä...

1. Eli etupääkaarenkin kiiinnityslapun kosketuspinnan tulee olla 120m2 ?
2. Säännöt sanoo; "kuljettajan kypärä on vähintään 50mm etu-ja pääkaaren sekä pitkittäistukien alapuolella" Ei taida kuitenkaan käytännössä koskea tuota etupääkaarta, se kun näyttää jo katsastetuissa autoissa olevan kuitenkin alempana kuin takapääkaari?

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 10 Jan 2015, 23:49
by Jari Perälä
kohtaan 1. Locost ei ole tietääkseni luokiteltu auto (rallissa auton mukana piti olla aina luokitustodistus, kun meni katsastukseen), mutta ehkä teen 120 cm2 aluslapuilla kaaret, etukaarenkin.

Re: Turvakaarien kiinnitys

Posted: 11 Jan 2015, 02:18
by Mika Hirvonen
Etu ja pääkaarien kiinnitykset 120cm2 ja takatukien 60

Kuskin istuessa autossa pitää kypärän ja kaaren väliin jäädä 50mm rako.