painojakauma
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
painojakauma
mikä olis optimaalinen painonjakauma neppiksessä?
tai jos ei tietoa niin pähkäilyn tulos.
tai jos ei tietoa niin pähkäilyn tulos.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
eikö auto ole takapainoinen kuskin kanssa.. Jos pääset lähelle 50/50 niin siitä on hyvä lähtökohta aloittaa
Sitä taka painoisempi niin parempi vetopito.
Esim. Formula Fordin kok. paino kusin kanssa oli 530kg. Etupää painoi 230 ja takapää 300.. Tietenkin 3 tie iskareilla saa paljon pitoa! Mutta koncepti on vähän eri
Sitä taka painoisempi niin parempi vetopito.
Esim. Formula Fordin kok. paino kusin kanssa oli 530kg. Etupää painoi 230 ja takapää 300.. Tietenkin 3 tie iskareilla saa paljon pitoa! Mutta koncepti on vähän eri
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Tai locost tyyliin:
Nostamalla auto poikittaisella tangolla. Sitten kun etu ja takapää nousee ilmaan niin painopiste on löytynyt. Renkaiden ulosjouston kun rajoittaa kuormaliinoilla niin ei tarvi nostaa juuri ollenkaan että saa auton ilmaan.
Mitta etuakselistolta tasapainopisteeseen jaetaan akselivälillä, esim. 1350/2250=0.6 (60% painojako takana), niin painojako on 40/60.
Nostamalla auto poikittaisella tangolla. Sitten kun etu ja takapää nousee ilmaan niin painopiste on löytynyt. Renkaiden ulosjouston kun rajoittaa kuormaliinoilla niin ei tarvi nostaa juuri ollenkaan että saa auton ilmaan.
Mitta etuakselistolta tasapainopisteeseen jaetaan akselivälillä, esim. 1350/2250=0.6 (60% painojako takana), niin painojako on 40/60.
Mulle on kai kerrottu ihan jotain muuta. Painopiste ensin kohdilleen, sitten voi alkaa hienosäätää hitausmomenttia. Mutkanopeuteen vaikuttaa enemmän miten renkaat tekevät mutkassa työtä (painopiste väärässä kohtaa), verrattuna miten nopeasti auto alkaa kehittämään sivuttaisvoimaa.
Meillä nyt MP-kone niin takana kuin voi olla, eli nyt magneetto on juuri ja juuri konehuoneen puolella kun ottaa kopan irti. Kone tulee siirtymään kymmeniä senttejä eteenpäin enskaudeksi.
Meillä nyt MP-kone niin takana kuin voi olla, eli nyt magneetto on juuri ja juuri konehuoneen puolella kun ottaa kopan irti. Kone tulee siirtymään kymmeniä senttejä eteenpäin enskaudeksi.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä