Page 1 of 2

painojakauma

Posted: 01 Oct 2008, 19:43
by pasi.t
:?: :?: :?: mikä olis optimaalinen painonjakauma neppiksessä?
tai jos ei tietoa niin pähkäilyn tulos. :?:

Posted: 02 Oct 2008, 12:19
by Johan Svahn
eikö auto ole takapainoinen kuskin kanssa.. Jos pääset lähelle 50/50 niin siitä on hyvä lähtökohta aloittaa :wink:

Sitä taka painoisempi niin parempi vetopito.

Esim. Formula Fordin kok. paino kusin kanssa oli 530kg. Etupää painoi 230 ja takapää 300.. Tietenkin 3 tie iskareilla saa paljon pitoa! Mutta koncepti on vähän eri :wink:

Posted: 02 Oct 2008, 13:37
by hege
Audun sano ajavansa 50/50 painojaolla, mut vois se olla takapainoisempikin. Kuulemma suurin ero lähdöissä kun menettää aikaa jos ei oo painoa takana.

Posted: 02 Oct 2008, 18:03
by Mika Hirvonen
Ahvenistolla mitattin jakaumaksi 49/51 ilman kuskia ja 45/55 kuskin kanssa.

Posted: 04 Oct 2008, 20:06
by pasi.t
:roll: voiko takapainosta verrata lekan heittoon?

Posted: 04 Oct 2008, 21:52
by kippo
voihansitä verrata lekan heittoon jos sitä heittää kuin lekaa mutta jos lekaakin vie varovasti niin ei lekakaan tee pahaa jälkeä "vissiinkään" ainakin mopo auton kokeilun jälkeen oma auto tuntui panssariautolta joten "vasara vasten lekaa" ja kyllä näyttää että lekallakin vielä pärjäs???!!! :lol:

Posted: 05 Oct 2008, 09:21
by KakeK
pienen punnituksen jälkeen takapainoa kymmeniä prosentteja takana. no onneksi vielä pystyy painottamaan mutta näyttäis että akselipainot helppo saada samoihin edessä ja takana :) esim. 40/60. siis ylitehoisella mopokoneella....

Posted: 08 Oct 2008, 06:08
by Tomi Jutila
ööö...totanoin...miten te mittaatte ton painonjakauman?

Posted: 08 Oct 2008, 08:16
by Johan Svahn
neljä vaakaa, yksi/pyörä. Vaat vaaterissa.. Samalla pystyy säätämään kulmapainot.

Posted: 08 Oct 2008, 15:17
by hege
Tai locost tyyliin:
Nostamalla auto poikittaisella tangolla. Sitten kun etu ja takapää nousee ilmaan niin painopiste on löytynyt. Renkaiden ulosjouston kun rajoittaa kuormaliinoilla niin ei tarvi nostaa juuri ollenkaan että saa auton ilmaan.

Mitta etuakselistolta tasapainopisteeseen jaetaan akselivälillä, esim. 1350/2250=0.6 (60% painojako takana), niin painojako on 40/60.

Posted: 16 Nov 2008, 14:35
by KakeK
Kuinkas painojakauma kunhan paino vain on mahdollisimman keskellä massakeskipistettä. Onko mitään järkeä siirtää esim. konetta eteenpäiäin prosentin takia jos massa on kauempana keskiötä? :shock: Mitä ite oon opiskelluu nii kaikki roina keskelle runkoa.. :)

Posted: 16 Nov 2008, 17:47
by hege
Mulle on kai kerrottu ihan jotain muuta. Painopiste ensin kohdilleen, sitten voi alkaa hienosäätää hitausmomenttia. Mutkanopeuteen vaikuttaa enemmän miten renkaat tekevät mutkassa työtä (painopiste väärässä kohtaa), verrattuna miten nopeasti auto alkaa kehittämään sivuttaisvoimaa.

Meillä nyt MP-kone niin takana kuin voi olla, eli nyt magneetto on juuri ja juuri konehuoneen puolella kun ottaa kopan irti. Kone tulee siirtymään kymmeniä senttejä eteenpäin enskaudeksi.

Posted: 16 Nov 2008, 18:14
by Tomi Jutila
taitaa olla viimesintä muotia nyt hilata sekä auton että mopon koneita etteenpäin
mun ei tarvi säätää mitään hitausmomenttia kohdilleen,mulle riittää kunhan "nopeusmomentti" on parempi kuin muilla

Posted: 16 Nov 2008, 18:34
by multanen
Miks niitä koneita siirretään eteenpäin? (itellekin tuli kyllä yli 10 cm tulipellistä eteenpäin... vahingossa).

Posted: 16 Nov 2008, 19:00
by Tomi Jutila
että sais etupyörätkin lämpeneen ja auton kääntyyn paremmin