Locost turvallisuus 2011->
Posted: 22 Nov 2010, 21:19
Locost Finland ry on käsitellyt syyskokouksessaan syyskuussa 2010 autojen turvallisuuteen liittyviä sääntömuutoksia/tarkennuksia ja suosituksia kaudelle 2011 ja eteenpäin.
Lisäksi Locost Finlandin edustajat keskustelivat luokan tulevaisuudesta ja turvallisuudesta Historic Race Finlandin edustajien kanssa ennen HRF:n syyskokousta marraskuussa 2010.
Vaikka mitään merkittäviä turvallisuuteen liittyviä ongelmia ei näissä kekusteluissa havaittu niin on luokan jatkon kannalta ehdottoman tärkeää, että Locost Finlandin hallitus jatkaa luokan turvallisuuden kehittämistä. Alla olevaan listaan on koottu autojen turvallisuutta koskevia muutoksia kaudelle 2011 ja eteenpäin.
Renkaat
Kaudella 2011 rengassäännöt pysyvät ennallaan. Kaudella 2012 soft-seoksen käyttö ei ole enää sallittua.
Pakkirattaan suoja
Autoissa, joissa pakkiratas on asennettu kardaanitunneliin tulee pakkiratas suojata mahdollisen rikkoontumisen varalta. Suojamateriaalina 50x5mm teräs tai räjähdyssuojamatto. Liitteenä havaintokuva pakkirattaan suojasta (suojattava kohta punaisella).
Turvakaari
Kaudella 2011 suositellaan voimakkaasti, että kaikissa autoissa on turvakaaren lisäputki katossa ja lisäksi kujettajan puolelle oviputkeen lisättäisiin pystyputki. Selvennykseksi liitteenä on pari kuvaa missä kyseiset lisäputket on merkattu punaisella. Putkien tarkoituksena on entisestään tehostaa Locost-auton turvakehikon toimintaa mahdollisessa onnettomuudessa. Kyseiset putket saattavat tulevaisuudessa tulla pakollisiksi, joten kannattaa olla jo ennakkoon valmistautunut. Lisäoviputki tulee kiinnittää molemmista päistä pulttiliitoksin.
Takavalot
Autoissa tulee olla erillinen takasumuvalo. Sumuvalo asennetaan keskelle ja ylös esim. takakontin yläreunaan. Vähimmäisvaatimus on siis kaksi erillistä jarruvaloa takakontin reunoissa/takalokareissa ja erillinen sumuvalo keskellä.
Ajovarusteet
Muistakaa varmistaa AKK:n säännöistä, että omat ajovarusteet ovat sääntöjen mukaisia.
FIA 8856-2000 standardin mukaisiin ajovarusteiden käyttöönottoon siirrytään kansallisissa rata-autokisoissa seuraavan aikataulun mukaisesti:
2010: Alusasu, sukat ja huppu
2011: Ajopuku, käsineet ja kengät
2012: HANS-tuki ja siihen soveltuva kypärä.
Lisäksi Locost Finlandin edustajat keskustelivat luokan tulevaisuudesta ja turvallisuudesta Historic Race Finlandin edustajien kanssa ennen HRF:n syyskokousta marraskuussa 2010.
Vaikka mitään merkittäviä turvallisuuteen liittyviä ongelmia ei näissä kekusteluissa havaittu niin on luokan jatkon kannalta ehdottoman tärkeää, että Locost Finlandin hallitus jatkaa luokan turvallisuuden kehittämistä. Alla olevaan listaan on koottu autojen turvallisuutta koskevia muutoksia kaudelle 2011 ja eteenpäin.
Renkaat
Kaudella 2011 rengassäännöt pysyvät ennallaan. Kaudella 2012 soft-seoksen käyttö ei ole enää sallittua.
Pakkirattaan suoja
Autoissa, joissa pakkiratas on asennettu kardaanitunneliin tulee pakkiratas suojata mahdollisen rikkoontumisen varalta. Suojamateriaalina 50x5mm teräs tai räjähdyssuojamatto. Liitteenä havaintokuva pakkirattaan suojasta (suojattava kohta punaisella).
Turvakaari
Kaudella 2011 suositellaan voimakkaasti, että kaikissa autoissa on turvakaaren lisäputki katossa ja lisäksi kujettajan puolelle oviputkeen lisättäisiin pystyputki. Selvennykseksi liitteenä on pari kuvaa missä kyseiset lisäputket on merkattu punaisella. Putkien tarkoituksena on entisestään tehostaa Locost-auton turvakehikon toimintaa mahdollisessa onnettomuudessa. Kyseiset putket saattavat tulevaisuudessa tulla pakollisiksi, joten kannattaa olla jo ennakkoon valmistautunut. Lisäoviputki tulee kiinnittää molemmista päistä pulttiliitoksin.
Takavalot
Autoissa tulee olla erillinen takasumuvalo. Sumuvalo asennetaan keskelle ja ylös esim. takakontin yläreunaan. Vähimmäisvaatimus on siis kaksi erillistä jarruvaloa takakontin reunoissa/takalokareissa ja erillinen sumuvalo keskellä.
Ajovarusteet
Muistakaa varmistaa AKK:n säännöistä, että omat ajovarusteet ovat sääntöjen mukaisia.
FIA 8856-2000 standardin mukaisiin ajovarusteiden käyttöönottoon siirrytään kansallisissa rata-autokisoissa seuraavan aikataulun mukaisesti:
2010: Alusasu, sukat ja huppu
2011: Ajopuku, käsineet ja kengät
2012: HANS-tuki ja siihen soveltuva kypärä.