Page 1 of 3

MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 14:51
by Antti Tuomainen
Moi,

Muutama aloittelijan kysymys, johon en ainakaan pikaisella hakemisella löytäny vastausta. Ihan vaan tarkennuksena onko jotain kohda 6.1 sallituista muutoksista tulkittu koskevan myös moottoripyörän konetta?

a) Eli onko lisäboksit sallittu myös MP:ssä? (6.1.5) Ymmärtääkseni esim. "Power commander" viittaa nimenomaan moottoripyörään.

b) Onko sallittua ottaa toisesta moottoripyörästä ecu? Siis vakio moottorin ohjaus mutta erimerkkisestä pyörästä? (6.1.2 / 6.1.5 / 6.2 / 7)

c) saako moottoripyörän koneen imusarjaa muokata? (6.1.5)

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 15:30
by Tomi Jutila
a: joo,teemulla ja kakella commanderit

b: njääh :shock: kait esim mika käyttäny fzs koneessa r1 boxia.......? erimerkkisestä ei mielestäni saa ottaa.

c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari

mopomoottorin säännöt kohdassa 6.2, aiemmat koskee autonmoottoreita.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 15:37
by markku
yritetään vastata kysymyksiin :mrgreen:


a: power commander on se tapa jolla mopon ruisku koneita saa säätää. lisäbox tai uusi ohjelma vakioon ovat sallittuja.

b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä

c: kaikenlainen virittäminen on kielletty mopon koneissa. tästä johtuen imusarjan/läppärunkojen pitää olla vakiot.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 15:51
by Tomi Jutila
markku wrote:
b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä
7. Sähköjärjestelmä
Sytytysjärjestelmä on vapaa.

kaasarikoneissa.
eiks commanderi ohjaa vakio poxia ja säätää myös pensaa ruuttakoneissa.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 15:58
by markku
juu yleensä kun puhutaan ecu:sta niin tarkoitetaan boxia joka ohjaa ainakin ruiskua yleensä myös syttyä näissä uudemmissa vehkeissä.

kaasari pyörissä sytytys on vapaa.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 16:02
by Tomi Jutila
niimpä, toi mun hieno kms miljoonapoxi ei sitten joskus ruuttamyllyä ohjaa eikä sen tarviikkaan kun commanderi on pal helpompi ja halvempi

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 17:21
by KakeK
Ja ruiskukoneisessa toisioläppien poistaminen rungoista myös kiellettyä mitä ilmeisesti tarkoitettiin imusarjan muokkaamisella. :?:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 18:15
by pasi.t
mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 18:32
by Antti Tuomainen
No niin, tämähän selvensi paljon. Ja aivan on samat tulkinnat kuin itsekin mietin.

Eli jos ruiskuun päätyy, niin Powercommander tms on opeteltava.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 20:37
by Tomi Jutila
pasi.t wrote:mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?
no ei tietenkään ole sallittu :?: kuka nyt tommosta tekis, siinä hommassahan poistetaan metallia moottorin sisuskaluista eli VIRITETÄÄN.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 20:45
by KakeK
Joo toi on se harmaa "lue laiton" alue missä liikutaan kuulemma yleisesti rallipiireis :) Auttaa vanhanajan paskois autonmoottoreis muttei enää nykyajan mp moottoris niin suurta hyötyä. Suisan kantta tutkittiin kansisepän kans nii tuumaili et on kohtuu hyvät jo vakiona :roll:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 10 Oct 2011, 23:13
by hege
Tomi Jutila wrote:c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari
Eli ilmanputsarilla käsitän kaiken kaasareiden jälkeen. Eli kiihdytysilmasuppiloiden pituus on vapaa imupuolella, mutta kaasareiden pitää olla vakiot ja imusarja joka johtaa kanteen vakio.

Pakosarja on vapaa ja nokan ajoitus on norjassa ollut vapaa niin olen olettanut että myös täällä. Nokka vaan on melko hyvin ajoitettu tehtaalta niin ei siinä hyötyä oikein saa.

Öljypumppu on vapaa ja vesipumppu myös.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 06:46
by Tomi Jutila
nokkien ajoituksia ei saa muuttaa värsinkaan jos joudutaan työstämään osia säätövaran saamiseksi.
r1 kaasarikoneissa ei säätöä juuri ole,tehtaan vakiomerkkeihin on laitettu kun mielestäni niihin kajoaminen on VIRITTÄMISTÄ.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 08:27
by KakeK
Jep nokkien ajoitus kiellettyä. Tietääkseni yhdessäkään japani tai euro mopos ei oo säädettäviä nokkapyöriä vakiona.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 17:51
by pasi.t
mites eri aikakausien osien sekoittelu? tuolta kannet ja tuolta männät ja tossa on paras lohko jne. asia tulenee ilmeisesti syyskokouksessa esille jos hallitus katsoo aiheelliseksi.