Page 2 of 3

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 18:16
by Tomi Jutila
pasi.t wrote:mites eri aikakausien osien sekoittelu? tuolta kannet ja tuolta männät ja tossa on paras lohko jne. asia tulenee ilmeisesti syyskokouksessa esille jos hallitus katsoo aiheelliseksi.
itte en tiedä kun noista r1 kaasarikoneista, mutta kun ostat 4xv koneen kannentiivisteen niin siinä on 5pw koodi joka on ruuttamylly joka perustuu kaasarikoneeseen.r1 kaasarikoneissa on puhuttu paremmasta laatikosta viimeisimmissä malleissa mutta mielestäni ero on vain lohkon valussa joka on laatikonpäältä erilainen huohottimen kohdalta-ei muuta.muotoero lienee jonkin runkomuutoksen vuoksi prätkässä.

hallitus ottanee asian kokouksessa esille.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 18:36
by KakeK
Jos osat on mitoitukseltaan vastaavia niin ok mun mielestä. Samoja osiahan on paljon ristiin eri tehoisissa moteissa samalla varaosanumerolla.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 19:50
by markku
muista malleista en tiedä mutta r1 99-02 moottoreihin tuli tutustuttua aika hyvin.

kaasari koneissa muuttuu lohko uudemmissa hieman ja sama lohko on sitten käytössä seuraavassa ruiskumallissa. kaasareista emme löytäneet eroja. kanget ja männät on samoilla mitoilla kaikissa. viimeisissä kansissa öljynkierto kulkee nokkaa pitkin mutta mitoitus on sama kuin vanhemmissakin. uudemmat kannet oli huonompia virtaukseltaan. r1 kaasari koneiden osat ovat ainakin vaihtokelpoisia keskenään vuosimallista riippumatta. kansipahvit esim käy moneen moottori vaihtoehtoon vaikka tilataan oikealla tyypillä.

auton moottorille on annettu vapaus saman moottori perheen osien sekoittamiseen. se mahdollistaa eri kokoisten osien käyttämisen. tätä vapautta ei ole käytössä mopon koneissa.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 11 Oct 2011, 20:11
by Tomi Jutila
näitten kaasari r1 koneiden osien sekoitus vanhempien 4xv ja uudempien 5JJ kesken on väistämätöntä kun niitä kunnostetaan.ruuttakone 5pw menee samaan soppaan kun sen alakerta on samanlainen kaasarikoneitten kanssa.tässä lähinnä on kyse sääntöihin kirjattavasta tarkennuksesta ettei jollekkin tule hikka jos koneita auotaan.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 03 Dec 2011, 10:19
by ari1630
Jep nokkien ajoitus kiellettyä. Tietääkseni yhdessäkään japani tai euro mopos ei oo säädettäviä nokkapyöriä vakiona.
Yammun 5vy:ssä on :lol: ,ja arvot heittää tehtaan antamasta arvosta. Saako säätää tehtaan antamaan arvoon :?:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 03 Dec 2011, 15:32
by Tomi Jutila
eiköhän yamahan ilmoittama astemäärä ole se mikä pitää olla.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 03 Dec 2011, 18:16
by ari1630
eiköhän yamahan ilmoittama astemäärä ole se mikä pitää olla.
eihän kyse ollut asteista,vaan ajoituksesta :shock: 5vy:ssä ainakin ajoitus heittelee tehtaan antamasta 105:stä mikä on Yamahan ilmoittama arvo.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 00:33
by hege
Moottoriurheilussa kilpailijalla on vastuu autosta. Vaikka olisi ostanut sellaisen koneen joka on tehtaalta lähtien ollut pielessä niin siitä ikävä kyllä saatetaan rangaista. Mulla ei oo hajuakaan nokkien asennoista kun työkaluja millä se mitataan ei ole.
Paljonko sulla heittää asteluvut tehtaan ilmoittamasta?

Tottakai saat säätää nokat tehtaan arvoon jos tehtaalta on säätövara olemassa.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 10:16
by KakeK
Meinaakko ari locosteihin ens kesänä :D Tossahan joutuu olla 5vy moottorisen kuski sitten tarkkana jos nokkaketju venyy niin joutuu säätää nokat aina kohdilleen jottei tuu hylkyä. Heittokello ja astelevy varikolle ens kesäksi 8)

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 10:48
by Tomi Jutila
KakeK wrote:Meinaakko ari locosteihin ens kesänä :D Tossahan joutuu olla 5vy moottorisen kuski sitten tarkkana jos nokkaketju venyy niin joutuu säätää nokat aina kohdilleen jottei tuu hylkyä. Heittokello ja astelevy varikolle ens kesäksi 8)
arttu perkele..eiks renöötä löytyny vai eiks uudet roadsportti luokat/lähdöt miellytä :roll:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 13:15
by ari1630
arttu perkele..eiks renöötä löytyny vai eiks uudet roadsportti luokat/lähdöt miellytä
juu kyllä renöö tehdään,mutta ei ensi kesälle vielä ehdi.Uusissa roadsportti säännöissä ei sinällään ole mitään vikaa.Mutta kaikki autot ei tule sopimaan Ahvenistolle....Bemareita tulee varmasti ihan sikana. Ja imppi kyllä liikahtaa ensi kesänä aivan varmasti :twisted:
Paljonko sulla heittää asteluvut tehtaan ilmoittamasta?
5vy:ssä on ollut n.2-3 asteen heittoja noissa millä on ajettu,ei siis mahdottomia.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 13:35
by Tomi Jutila
mitäs autoja nyt tähän uuteen roadsporttiluokkaan tulee....e30 m3 bemua vai? (ex-iso-a ryhmä) vai näitä uudempia kuusmukisia millä rallataankin

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Dec 2011, 22:02
by ari1630
xtreme-bemarit menee suoraan sääntöihin,sieltähän niitä tulee.

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Jan 2013, 11:54
by Antti Tuomainen
Ihan vaan kaiken varalta kysäsen jos näin talven keskellä sääntötulkinnat ois löystyny?

Saanko kääntää Yammun läppärunkoja, niin että mahtusivat konepellin alle? Eli vakio läppärungot, vakio imusarja, mutta kiinnityskumien tilalle väkertäsin jonku käyrän ratkasun niin että saa läppärungot kallistettua.

Oletan, että näin ei voi sääntöjen puitteissa tehdä.....mutta olenko vääräss?

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Posted: 04 Jan 2013, 13:10
by Mika Hirvonen
Vaikea kuvitella muutoksia MP-koneiden sääntöihin. Paljon helpompaa kun mennään mahdollisimman pitkälti vakio osilla. Ei tartte ruveta tulkitsemaan sääntöjä.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaisi, jos sallittaisiin imusarjan/kaasarien/läppien tulo korilinjan ulkopuolelle. Mielestäni matalat konepellit on kivan näköiset vaikka niitten läpi tulee vähän mekaanisia osia.