Kuten kokeneemmat ovatkin jo todenneet, niin hinta muodostuu pitkälti sen mukaan mitä omat taidot ja mielikuvitus (tai lompakko) antaa myöten. Jos oikein käy laskelmoimaan, niin varmaankaan mitään ei kannattaisi tehdä itse; 1000h á 10eur/h, plus välittömät materiaalikulut (iskarit, jouset, moottori, kilpailuvarusteet) yms. yhteen laskemalla autosta tuleekin yllättävän kallis. Koska kyse kuitenkin on harrastuksesta niin työtunneille ei voi laskea hintaa, ja jokaisen pitää tehdä oman tasoinen kompromissi valmiiden ja valmistettavien osien välillä.
rookie: Osaava kundi tai mimmi tekee itse myös peruutusvaihteen. Esimerkiksi 1kpl starttimoottoreita ja 1kpl hammaskehiä, ja panee sorvaten materiaalia (teräs, alumiini) hammaskehän ja kardaanin väliin. Hinta jäänee murto-osaan 1000 eurosta vaikka käyttäisi uutta starttia. Työtunteja toki kuluu.
Tällä hetkellä on menossa veljen kanssa yhteinen autoprojekti. Viime talven aikana kunnostimme korin ja vaihdoimme tekniikan, ja budjetti (ja työmäärä) ylittyi karkeasti noin 100%:lla. Toki kyseessä on ensimmäinen "iso" projekti, mutta ei kaikkea työmäärää osannut millään arvioida etukäteen. Mutta kyllä se palkitsi kun pääsi keväällä ruovittelemaan pitkän talven jälkeen!
Loppukesästä kävin ostamassa naapuripitäjästä samaan rakkineeseen hieman osia. Tiedossa oli esimerkiksi minkä verran takaiskarit maksavat, mutta sensijaan hieman yllättävä lasku tuli muun muassa tukivarsiin tarvittavista uniball-nivelistä: 12kpl á 35ur = aika kallista. Sitten kaikista muista tilpehööristä ja työkaluista kertyy myös aika lailla lisää hintaa. Ei myöskään riitä että ostat turvavyöt hintaan xx euroa, täytyy myös ostaa kiinnitystarvikkeet á 4eur, ja erikoisemmat mutterit myydään luonnollisesti kappaletavarana. Letkuklemmarit tai -liittimet, jarruputket ja -letkut, kiinnikkeet, liimamassat, pop-niitit, katkaisulaikat, pultit ja mutterit, maalit, hitsaustarvikkeet, pellit, alumiinit yms. ja lista jatkuu todella pitkälle.
Oma locost-projekti on tällä hetkellä niin sanotusti suunnitteluasteella. Tuli luvattua itselle että jouluun mennessä on inssin paperit kourassa, joten asialle pitää myös tehdä jotakin. Opinnäytetyö ei juurikaan valmistu jos äijä on pajalla auton (tai kahden!) kimpussa. Syksyllä tuli myös muutettua toiselle paikkakunnalle, joten rahan menoa olisi ollut riittävästi ilman harrastuksiakin. Ja jos sitä valmistumisen jälkeen olisi vähän paremmin pätäkkää harrastaa...